10 Oliën die neuropathie bij diabetes verlichten

neuropathie bij diabetes

Waarom zou je deze blog willen lezen? Diabetes hebben is geen pretje maar als er complicaties, zoals neuropathie bij diabetes, bij komen dan wordt het in één keer heel erg zwaar. Het is niet goed te overzien wat je te wachten staat.

Zelf heb ik ook diabetes en in zekere mate ook neuropathie. Ik heb ervoor gekozen om er een studie van te maken. Daarnaast pak ik alle hulp aan die ik extra kan gebruiken om mijn gezondheid zo optimaal te houden.

In dit artikel deel ik met jou tips en een aantal van mijn favoriete oliën daar waar het gaat om neuropathie. 

Wat is neuropathie bij diabetes?

Neuropathie , of polyneuropathie, betekent in Jip en Janneke taal de beschadiging van zenuw groepen, in dit geval neuropathie bij diabetes. Dit komt doordat de kleine bloedvaten steeds minder goed gaan functioneren

Men noemt dit polyneuropathie omdat bij diabetes vaak meerdere zenuwen en zenuw groepen aangetast worden.

Polyneuropathie en de verschillende zenuw groepen

Bij neuropathie bij diabetes kunnen 3 zenuw groepen worden aangetast:

Sensorische zenuw groep

Ten eerste hebben we de sensorische zenuw groep, wordt ook wel afferente zenuw genoemd. Dit zijn de zenuwen die de prikkels middels elektrische lading naar het centrale zenuwstelsel transporteren.

Het woord sensorisch stamt af van het Latijnse woord 'sensorium' dat 'bewustzijn' betekent.

Motorische zenuw groep

Als de sensorische zenuwen klaar zijn met het informeren van het centrale zenuwstelsel kan deze weer antwoord geven via de motorische zenuw groep/ ledematen of organen.

Autonome zenuw groep

Het autonome zenuwstelsel, ook vegetatieve of viscerale zenuwstelsel geheten, is het deel van het perifere zenuwstelsel dat een groot aantal onbewust plaatsvindende functies reguleert.

Het autonome zenuwstelsel regelt vooral de werking van inwendige organen, onder andere de ademhaling, de spijsvertering, het verwijden/ vernauwen van bloedvaten en het beïnvloedt ook de hartslag.

Deze laatste definitie heb ik voor het gemak letterlijk overgenomen van wikipedia.

Leven met neuropathie

Leven met neuropathie bij diabetes kan best een uitdaging zijn. Problemen die voorkomen zijn:

  • Tintelingen in de handen en voeten, die zich uiteindelijk kunnen uitbreiden tot de armen en benen
  • Gevoelloosheid in de handen en voeten
  • Scherpe, stekende pijn of een branderig gevoel
  • Een afname van de motorische functie, zoals dingen uit je handen laten vallen
  • Gebrek aan coördinatie en vallen
  • Extreme gevoeligheid voor aanraking
  • Spierzwakte of zwaar gevoel ledematen

Bij het aantasten van het autonome zenuwstelsel krijgt men te maken met nog ergere symptomen zoals:

  • Duizeligheid en flauwvallen bij het staan ​​veroorzaakt door een plotselinge verlaging van de bloeddruk
  • Urinaire problemen, zoals moeite met urineren, incontinentie, moeite met het voelen van een volle blaas
  • Seksuele problemen, waaronder problemen bij het bereiken of behouden van een erectie (erectiestoornissen) of ejaculatieproblemen bij mannen en vaginale droogheid, een laag libido en moeilijk bereiken van een orgasme bij vrouwen
  • Moeite met het verteren van voedsel, verlies van eetlust, diarree, obstipatie, misselijkheid, braken, slikproblemen en brandend maagzuur
  • Zwetende afwijkingen, zoals te veel of te weinig zweten
  • De hartslag die hetzelfde blijft in plaats van bij te stellen in reactie op het activiteitsniveau

Kortom, allemaal erg vervelende dingen die iemand kan overkomen bij neuropathie.

Mijn persoonlijk ervaring met neuropathie

Ik heb al een aantal jaren diabetes en ook ik heb last van neuropathie. Bij mij begon het met gevoelsvermindering in de benen, krampen en stijfheid in de enkels en onderbenen. Ook moet ik altijd voorzichtig zijn met traplopen en onregelmatige vloeroppervlakten.

Wat ik heb gemerkt is dat mensen vaak steeds minder willen doen als het allemaal tegen zit. Je bent het jezelf verplicht om er alles aan te doen om de uitwerkingen van neuropathie te beperken zoveel je kan. Dit zorgt dat je een zo'n optimaal mogelijk leven kunt leven.

En mocht je het nog niet weten, dan heb ik nieuws voor je: Er is heel veel wat je zelf al kunt doen om neuropathie te verlichten..

Wat zijn de mogelijkheden?

wat zijn de mogelijkheden_

Hieronder volgen drie algemene stappen die ik zelf ook volg om mijn gezondheid zo optimaal mogelijk te houden.

Informeer goed naar de mogelijkheden daar waar het gaat om neuropathie

Maak er een mega studie van. Wees daarom goed geïnformeerd wat het inhoudt om met neuropathie te leven. Wat je nog niet snapt, schrijf je vragen op zodat je ze niet vergeet en bespreek deze met jouw arts.

Zoek ervaringen, neem contact op met succesvolle ervaringsdeskundigen en leer van hen wat ze allemaal hebben gedaan om leven met neuropathie dragelijk te maken. 

Wat heel belangrijk is om er achter te komen onder welke omstandigheden anderen minder klachten ervaren. Experimenteer daar zelf ook mee en kijk wat het voor jou doet. 

Verminder toxische lading

Omdat we, overal waar we zijn, in aanraking met toxische factoren is het belangrijk hier extra aandacht voor te hebben. Denk aan bijvoorbeeld de cosmetica die we gebruiken, fastfood, als we naar buiten lopen worden we al blootgesteld aan uitlaatgassen van auto’s en fabrieken. 

Dit alles gemengd met onze dagelijkse stress zorgt dat ons lichaam een makkelijke prooi wordt voor de ziekmakende effecten van de toxische lading. Deze bouwt zich heel snel op in ons lichaam met alle gevolgen van dien.

Daarom is het van groot belang om deze lading kwijt te raken. Dit maakt mogelijk dat ons immuunsysteem beter gaat functioneren. Hierdoor is ons lichaam beter in staat antwoord te geven aan ziektes als neuropathie.

Geef je lichaam voldoende rust en tijd om in balans te komen. Hoe beter je de condities maakt voor het lichaam, hoe meer je lichaam in staat is zichzelf te herstellen.

Voldoende beweging en goede voeding

Voldoende beweging is vaak het ontbrekende onderdeel. Het is schrikbarend hoe weinig we bewegen. Overal hoor je tegenwoordig: ‘Zitten is het nieuwe roken’.

We zetten gemiddeld 4000 stappen per dag. Onderzoekster Ingrid Hendriksen beweert in haar rapport dat wij Nederlanders, tussen 12 - 64 jaar,  gemiddeld 7,5 uur op onze kont doorbrengen.

Lopen activeert het lichaam, bevordert de hersenactiviteit en stimuleert de lymfe om de afvalstoffen goed af te voeren uit het lichaam.

Gezond eten is ook een must als je neuropathie hebt. Ik heb gemerkt dat als ik eenvoudig eet (dus zo min mogelijk vlees, geen geraffineerde suiker, geen zetmeel of fast junkfood) dat ik veel minder last heb van de neuropathie.

Intermitted fasting geef mij ook een extra boost. Door minder uren te eten op een dag krijgt mijn lichaam meer tijd om te herstellen. Het resultaat hiervan is dat mijn huid rustiger wordt, mijn darmen voelen beter aan en zelfs mijn suikergehalte is stabieler.

Overige tips

Hoe kan essentiële olie voor een extra die boost zorgen?

Wanneer je last hebt van polyneuropathie wil je graag aandacht geven aan:

  • het natuurlijk versterken van je immuunsysteem
  • het gezond houden van de cellen
  • pijnbestrijding
  • bevorderen van de bloedcirculatie
  • stimuleren van de lymfen
  • betere communicatie tussen de centrale zenuw groepen
  • reduceren van stress en toxische lading

Essentiële olie kan jou ondersteunen bij alle bovenstaande punten. Wij gebruiken alleen het merk doTERRA en deze voorziet ook in een voedingssupplement om het lichaam optimaal te ondersteunen.

Wil je eerst wat meer kennis opdoen over essentiële olie lees dan het blogartikel 9 Redenen waarom je essentiële olie zou willen gebruiken

Natuurlijk versterken van het immuunsysteem

Er zijn verschillende oliën die je immuunsysteem ondersteunen. Mijn favoriete essentiële olie is Frankincense essentiële olie omdat een powerhouse is wanneer het gaat om het ondersteunen van het immuunsysteem.

Je kan een paar druppels onder je voet smeren of achter je nek. Ook kan je, mits je doTERRA Frankincense gebruikt, een paar druppels in een capsule doen en daarna met een beetje water innemen. 

Frankincense gebruik ik om mijn cellen zo gezond mogelijk te houden zodat ze goed met elkaar kunnen communiceren.
.
Voor meer tips kijk eens naar Versterk het immuunsysteem met deze 10 essentiële tips

Natuurlijke pijnbestrijding

Pijn kan ontstaan door verschillende redenen. De meest voorkomende pijnen zijn volgens mij spier- en zenuw gerelateerde pijn.

Bij spierpijn heb ik daarom het meeste baat bij doTERRA’s DeepBlue, Pepermunt en Wintergroen.
Wees altijd voorzichtig als je hoge bloeddruk hebt en het gebruik van pepermunt.

Als je Essentiële olie heilzaam bij spierpijn leest vind je meer informatie over spierpijn en essentiële olie.

Bevorderen van de bloedcirculatie en stimuleren van de lymfe

Belangrijk voor jouw immuunsysteem is het zo goed mogelijk houden van de bloedcirculatie en lymfestelsel. Men is gebaat bij rijke voeding, zuurstof aanvoer en een zo effectief mogelijk afvoer van vocht en afval.

Mijn favoriete oliën hiervoor zijn Lavendel, Ylang Ylang en Cipres.

Lavendel essentiële olie werkt kalmerend, helpt bij negatieve uitwerkingen van diabetes en heeft een positieve invloed op de bloedvaten.

Ylang ylang werkt gunstig als je gespannen bent, bij kwaaltjes die bij diabetes horen, angst en hoge bloeddruk.

Cypres wordt van oudsher gebruik voor ziektes gerelateerd aan overmatig vloeistof verlies of daar waar de lichaam het vocht niet wil vasthouden.

Ik gebruik deze oliën daarom trouw elke dag. Ylang Ylang smeer ik meestal over de hartstreek. Ik heb een mix van Lavendel, Cypres en DeepBlue olie verdund met gefractioneerde cocosolie voor mijn benen.

Iedereen gebruikt de oliën anders. Het gaat erom dat je ontdekt waar jouw voorkeur naar uit gaat en wat bij jou werkt. Met uitproberen en goed advies kom je er snel achter wat voor jou werkt.

Tip:
Andere oliën die je ook kunt gebruiken zijn Kaneel, Gember, Marjolein, doTERRA’s OnGuard en Pepermunt.

Reductie van stress en toxische lading

Stress en toxische lading zorgen dat je lichaam zwak wordt. Binnen de kortste keren zie je dat ziektes de overhand nemen. Daarom is dit onderwerp heel erg belangrijk.

Wat ik zelf prettig vind is om vaak te diffuser aan te zetten met rustgevende oliën zoals Lavendel, Petitgrain, doTERRA Balance of Peace.

Daarom raad ik je aan om de blog Verminder stress en creëer ontspanningsmomenten met essentiële olie te lezen. Hier vind je allemaal tips hoe essentiële olie jou kan helpen, beter, te ontspannen.

Om te ontgiften gebruik ik ‘s ochtends één druppel Citroen olie in een glas water. Dit reinigt je lichaam op een hele lichte wijze. Eens in de 3 maanden doe ik een doTERRA detox programma. 

Wil je misschien hier meer over weten? Dan kun je het allerbeste ons een mailtje sturen. Het staat in de planning om een blog hierover te schrijven. 

En als je op onze mailinglijst staat ontvang je automatisch de nieuwste artikelen.

Nu ben jij aan de beurt

Ik hoop dat je verder kunt met deze informatie tot een punt waar je zelf gaat onderzoeken wat jou helpt om optimaal van jouw gezondheid te kunnen genieten.

Doe alsjeblieft wat je wil maar daar waar het gaat om jouw gezondheid geef nooit op. Dagelijk komen nieuw publicaties met nieuwe informatie, hou vol, wees creatief, probeer en vergelijk jouw resultaten.

Blijf daarom altijd in gesprek met mensen die je professionele hulp kunnen bieden maar verdiep je zelf ook zo goed mogelijk in de materie.

Heb je een vraag of is iets jou niet duidelijk laat het ons weten via een mail of reactie.
Vind je dit artikel waardevol? Laat het ons ook weten of deel het met iemand die hier iets aan kan hebben.

Jacquelien Springer

Wellness Advocate | LifeCoach | AromaTouch practitioner | Acces Bars Facilitator | mede-oprichter en bedenker van meermetolie.nl |

>
Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE