Bevorder een goede nachtrust met 9 ontspannende tips

Bevorder een goede nachtrust met deze 9 tips

Hectiek op het werk, vanalles regelen, kinderen naar school, bij vriendjes of vriendinnetjes spelen, naar de sport, boodschappen doen, eten bereiden, kortom aan het einde van de dag voelen veel mensen zich gesloopt. Herken je het?? Dan heb ik speciaal voor jou dit artikel geschreven.

Minstens zo belangrijk als de dag positief starten is de dag afsluiten. En echt hoor, ik kan er zelf over meepraten, ook dit gaat vaak op de automatische piloot en staan er meestal niet bij stil.. Allang blij dat we kunnen gaan slapen, is het vaak pyjama aan, tanden poetsen, hoofd aan het kussen en slapen maar.

Toch krijgen we dan niet een goede nachtrust die we zo hard nodig zijn, van optimaal is in de verste verte geen sprake. In dit artikel kun je lezen hoe je, door middel van simpele tips kunt ontspannen voor het slapen gaan. De ontspanning is wat jouw lichaam aan het einde van een drukke dag hard nodig is. En dit hoeft niet lang te duren en ingewikkeld te zijn. Lees gerust het artikel als je wel tips voor meer ontspanning voor het slapen gaan kunt gebruiken.

Gezonde tips

Op het internet en in de boeken is veel te lezen over het belang van ontspannen voor het slapen gaan. Veel mensen vinden ontspanning door tv te kijken of nog even achter de computer een spelletje doen, even over Facebook, je kent het misschien wel. Wist je dat je dan helemaal niet ontspant? Je hersenen blijven actief dus je pakt nooit de rust die je zo hard nodig bent.

Besluit dat jij belangrijk bent

Bevorder een goede nachtrust orange

Om jezelf voor te bereiden op een goede nachtrust is er één punt dat ontzettend belangrijk is. Voldoen we niet aan dit punt, zullen we niet de tijd en ruimte nemen om te ontspannen. Ik heb het over: Besluit dat jij belangrijk bent.

Ja…. jij! En ik weet dat velen dit niet doen en allerlei excuses of overtuigingen hebben dat alles en iedereen voor gaat behalve jijzelf. Als jij niet goed voor jezelf zorgt wie doet het dan??

En laten we eerlijk zijn, hoe belangrijk is het dat OP DIT MOMENT alles nog moet gebeuren...

Ontspan het lichaam

​Besluiten dat jij belangrijk bent kan heel simpel door voor het slapen gaan een wandelingetje te maken. Of een aantal simpele basis yoga oefeningen of even mediteren. Het gaat erom dat je tijd vrij maakt VOOR JOU. 5 Minuten is al zoveel beter dan helemaal niet doen dus dit is een goede eerste stap die je kunt zetten waar je heel veel voordeel uit kunt halen.

Ondersteuning van essentiële olie

Bevorder een goede nachtrust, essentiële olie

Studies hebben aangetoond dat het inhaleren van essentiële olie erg nuttig is bij het bevorderen van ontspanning voor het slapen gaan. Maar denk ook aan essentiële oliën die jou emotioneel ondersteunen om in je kracht te staan waardoor je een moment voor jezelf neemt.

  • Lavendel, het ontspant het lichaam en vermindert spanning waardoor een perfecte basis voor rust creëert
  • Kalmerende samenstelling (Serenity), deze kant-en-klare mix van doTERRA is speciaal ontwikkeld om te ontspannen. Met onder andere Lavendel, zoete Marjolein, Romeinse Kamille en Ylang Ylang zult je slapen als een roos.
  • Cederhout, heeft een warme, bosrijke geur die kan helpen bij het bevorderen van een goede nachtrust. Het is zowel aardig en kalmerend, wat de ontspanningsmodus verbetert.
  • Wilde Sinaasappel, bevordert het doorslapen en geeft zowel lichaam als geest een frisse en vrolijke boost bij het ontwaken.
  • Bergamot, ondersteunt het kalmeren van het lichaam en de geest. Het kan zenuwspanning verlichten door dopamine en serotonine te stimuleren, terwijl u een kalmerend, ontspannend en tevreden gevoel geeft.

Sweet dreams diffuser mix

Ingrediënten

Lavendel

Frankincense

Cederhout

Bereiding

Zet een diffuser aan, 10 minuutjes voor het slapen gaan, met 3 druppels van elke olie (het aantal druppels kan naar wens worden aangepast).

Toepassing

Zoals je al hebt kunnen lezen is het aromatisch verstuiven van essentiële olie een optie. Dit kan door middel van een diffuser maar heb je er nog niet een in jouw bezit? Check dan 10 creatieve manieren om essentiële olie te verstuiven zonder diffuser.​

Overige tips

Diep ademhalen

Bevorder een goede nachtrust diep ademhalen

Als je regelmatig moeite hebt om in slaap te komen, kan het naar bed moeten gaan al een bron van stress veroorzaken. Dit leidt tot een vicieuze cirkel waardoor het nog moeilijker wordt om in slaap te vallen. Je kunt dit voorkomen door middel van diepe ademhalingsoefeningen.

Sluit de ogen en adem diep in door je neus, tel tot vijf.
Adem langzaam uit door de mond, tel opnieuw tot vijf.
Focus enkel en alleen op de ademhaling.
Herhaal dit enkele minuten tot je voelt dat de hartslag vertraagt en je spieren ontspannen.

Neem een warm bad

Bevorder een goede nachtrust warm bad

Een warm bad nemen, 15-30 minuten voor het naar bed gaan kan een geweldige manier zijn om je te helpen ontspannen. Zorg ervoor dat het bad warm is, in plaats van echt heet.

Het toevoegen van een paar druppeltjes essentiële olie aan badwater is ook een aangename aanvulling. Het helpt je nog beter te ontspannen.

Vermijdt tv en telefoons

Bevorder een goede nachtrust geen telefoon

Sluit een uur voor het slapen gaan de computer af en laat je niet afleiden door de telefoon. De hersenen blijven anders actief en zullen je niet in diepe ontspanning brengen. Geloof je het niet? Neem dan de proef op de som. Zet een week lang de tv een uur voor het naar bed gaan uit en doe dit hetzelfde met de telefoon. 

Tot slot

Ik ben heel benieuwd…

Wat doe jij nu om een goede nachtrust te krijgen?
En als dit verbeterd kan worden, welke tips zou jij willen toepassen voor een goede nachtrust?

Laat het ons alsjeblieft weten in het commentaarveld hieronder
En laat je ook inspireren door het lezen van de bijdragen van anderen…

Zorg goed voor jezelf en wees lief voor een ander.
Jacquelien

PS. Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ kringen via de share knoppen hiernaast, zodat ook de mensen in jouw omgeving profiteren.

Gebruik nooit olie waarvan je de herkomst of het bedrijf niet kent. Er zijn een heel veel oliën die vervalst zijn of zodanig verdund dat de kracht niet meer merkbaar is. Wij gebruiken alleen CPTG gecertificeerde oliën. 




Enter your text here...

Jacquelien Springer

Wellness Advocate | LifeCoach | AromaTouch practitioner | Acces Bars Facilitator | mede-oprichter en bedenker van meermetolie.nl |

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter!

Laat het mij weten wanneer er
avatar
wpDiscuz